Hoe ik werk?
Ik werk met name vanuit de Cognitieve gedragstherapie (CGT). Deze vorm van behandeling richt zich op jouw gedachten, gevoelens en gedrag in relatie tot je klachten.
Gedachten komen de hele dag door opzetten in je hoofd. Of het nou om bewuste of onbewuste gedachten gaat, ze zijn van sterke invloed op je gevoelens. Je gevoelens worden bijvoorbeeld beïnvloed door je eigen opvattingen over bepaalde onderwerpen, of door herinneringen. Ook je zelfbeeld speelt hierbij een rol. Verder kan je gedrag, zoals bijvoorbeeld vermijdingsgedrag, negatieve gevoelens ook in stand houden. Samen bekijken we hoe je negatieve gedachten of gedrag kunt ombuigen naar realistische gedachten of positief gedrag.
Als denk- of gedragspatronen erg hardnekkig blijken te zijn, maak ik soms gebruik van elementen uit de schematherapie. We gaan dan samen op zoek naar waar de patronen vandaan komen en hoe je ze kunt doorbreken. Ook kan mindfulness helpen, omdat het je bewust maakt van alle drukte in je hoofd. Door je meer bewust te worden van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen – van moment tot moment – ontstaat er meer ruimte in je hoofd en begrijp je beter hoe je (negatieve) gedachten kunt doorbreken.
Je kunt telefonisch (vaak via voicemail) of door middel van het contactformulier contact met me opnemen. Ik neem telefonisch contact met jou (of een ouder/opvoeder) op om te bespreken waarmee ik kan helpen. Je mag ook vrijblijvend langskomen voor een kennismaking. Als jouw hulpvraag bij mij past, én jij voelt je er prettig bij, dan maken we een afspraak voor de intake.
Bij het intake gesprek zijn je beide ouders bij voorkeur aanwezig. Vanaf 16 jaar bepaal jezelf of je dat wilt. Soms vraag ik jou (en/of je ouders) om vooraf een vragenlijst in te vullen. Tijdens het intake gesprek bespreken we jouw hulpvraag verder. Ik zal allerlei vragen stellen om je klachten te begrijpen. We verkennen wat je behoeftes zijn en wat ik daarin kan betekenen.
Zo komen we gezamenlijk tot een behandelplan met daarin jouw hulpvraag en de doelen die je wilt bereiken. Binnen 2 weken na de intake kunnen we starten met de behandeling. Het kan soms nodig zijn om eerst te onderzoeken waardoor de problemen zijn ontstaan en waarom ze in stand blijven.
Een onderzoek kan bestaan uit een test (zie ook hier onderaan de pagina bij intelligentieonderzoek), een gedragsobservatie, een ontwikkelingsvragenlijst, en vragenlijsten over gevoelens, gedachten of gedrag. Ook kan een oudergesprek of gezinsgesprek bij het onderzoek horen.
Na het onderzoek maak ik een kort verslag en bespreken we de resultaten. We overleggen vervolgens over mogelijkheden en wensen ten aanzien van behandeling. Afhankelijk van de uitkomst kan het ook zijn dat ik je daarvoor moet doorverwijzen.
Tijdens de behandeling werken we samen aan jouw doelen. Wat heb je nodig om te kunnen veranderen in denken, doen en voelen? Via opdrachten en oefeningen kun je anders leren denken en doen. Je leert om anders naar dingen te kijken en voelt je beter doordat je meer controle krijgt over de manier waarop je denkt. Ook leer je om je gedrag beter af te stemmen op wat je ermee wilt bereiken. Tussentijds en aan het einde evalueren we samen de behandeling, liefst met je ouders/opvoeders erbij.
Dit is een op zichzelf staand onderzoek inclusief intake, rapportage en adviesgesprek om inzicht te krijgen in de cognitieve capaciteiten, met een analyse van de sterke en minder sterke kanten van het IQ-profiel en de gevolgen die dat kan hebben voor het functioneren.
Dit onderzoek wordt vaak gedaan om inzicht te krijgen waarom een kind op school niet mee kan komen of op bepaalde gebieden uitvalt. Hier kan dan op school rekening mee worden gehouden. Ook kan het gaan om vermoedens van hoogbegaafdheid te onderzoeken.